خبر, محیط زیست

هشدار درمورد احتمال نابودی جنگل‌های هیرکانی دریکی دو دهه آینده

36

جنگلهای هیرکانی به جنگلهای حاشیه دریای خزر گفته شده و۲میلیون هکتار وسعت دارد

سایت رادیو فردا، ۵.دی.۱۳۹- ۲۵.۱۲.۲۰۱۶: رئیس انجمن علمی جنگل کشور ازنابودی جنگل‌های هیرکانی ظرف یکی دو دهه آینده، درصورت عدم رسیدگی به این جنگل‌ها خبر داده، وبرلزوم اجرایی شدن طرح استراحت۱۰ ساله جنگل‌های شمال کشور تأکید کرده است.

برپایه گزارش ایرنا ازنشست تبیین سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری، هادی کیادلیری روز یکشنبه با اشاره بر اینکه جنگل‌های هیرکانی جزو میراث جهانی به شمار می‌روند، تصریح کرده که با قطع هردرخت یک گام به بیابانی شدن این مناطق نزدیک می‌شویم.

این اظهارات یک روز پس ازآن بیان می‌شود که خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگلها،مراتع وآبخیزداری ازکاهش۳۴درصدی بهره‌برداری ازجنگل‌های کشور به نسبت سال۹۱ خبر داده بود.

آقای جلالی درعین حال افزوده بود که نزدیک به هشت میلیون مترمکعب بهره‌برداری ازجنگل، برای استفاده سوختی است و از این رو «ممنوع کردن کلی» بهره‌برداری ازجنگل اشتباه است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، هفتم آذرماه امسال اعلام کرده بود که بیشتر مجوزهای بهره‌برداری تا پایان امسال تمام می‌شوند و دیگر تمدید نخواهند شد.

او مدت زمان استراحت درمناطق جنگلی را ۳ تا ۵ سال درسطح یک میلیون هکتار دانسته وازتخصیص بودجه مورد نیاز برای اجرایی شدن این طرح درسال آینده خبر داده بود.

رئیس سازمان جنگل‌ها روز شنبه اما گفته بود که تنها یک میلیون هکتار از اراضی جنگلی تحت پوشش طرح حفاظتی «تنفس جنگل‌ها» هستند وتأکید کرده بود این میزان باید به دو میلیون هکتار افزایش یابد.

ایران بالغ بر۱۴ میلیون هکتار اراضی جنگلی دارد که دومیلیون هکتار ازآن موسوم به جنگل‌های هیرکانی، درشمال ایران درحاشیه دریای خزر قرار دارد.

عوامل تخریب و نابودی جنگل‌های هیرکانی

طرح تنفس یا استراحت برای جنگل‌های هیرکانی شمال ایران، درحالی مطرح شده که استفاده بی‌رویه از چوب این جنگل‌ها و دخالت‌های انسانی، درکنار تغییرات آب و هوا، باعث تخریب چشمگیر این جنگل‌ها شده است.

در این زمینه رئیس انجمن علمی جنگل کشور با اشاره به نابودی بیش از یک میلیون هکتار از شش میلیون هکتار جنگل‌های منطقه زاگرس، از پیش‌بینی‌ها مبنی بر نابودی جنگل‌های شمال در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده خبر داده است.

او درمورد بهره‌برداری نادرست ازجنگل‌های ایران، میزان بهره‌برداری درایران را پنج برابر استاندارد جهانی عنوان کرده و ازعامل انسانی به عنوان یکی از عوامل تخریب این جنگل‌ها یاد کرده است.

آقای کیادلیری همچنین با اشاره به طغیان ۴۵ نوع مختلف از «آفات خطرناک» در جنگل‌های شمال در پنج سال اخیر، بسیاری از آنها را «بسیار مخرب» شمرده و گفت :‌«‌بیش از ۳۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی دچار این آفات شده‌اند که حتی برای انسان نیز بسیار خطرناک هستند».

او یکی دیگر ازعوامل نابودی و تغییر اکوسیستم درجنگل‌های هیرکانی را آتش‌سوزی دربیش از۱۹۰ هزارهکتار از این جنگل‌ها ظرف مدت ۱۰ سال گذشته عنوان کرد.

«مرگ و میر گونه‌های کلیدی جنگل‌های هیرکانی»

رئیس انجمن علمی جنگل کشور همچنین با اشاره به نابودی بیش از ۴۰ میلیون اصله درخت شمشاد در پنج سال گذشته در جنگل‌های هیرکانی که عمری بالغ بر ۳۰۰ سال داشته و به ثبت جهانی نیز رسیده بودند از مرگ بسیاری گونه‌های بومی در این جنگل‌ها نیز خبر داده است.

او با یادآوری اینکه این گونه‌ها دیگر قابل برگشت نیستند، به فرسایش ۵۰ درصدی اکوسیستم جنگل‌های شمال اشاره کرده و گفته است که ‌«‌بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و ۱۲ تالاب از جنگل‌های شمال تغذیه می‌شدند که اکثر این رودخانه‌ها از شرایط دایمی به فصلی تغییر وضعیت داده‌اند».

آقای کیادلیری درعین حال گفته است که طرح استراحت برای این جنگل‌ها به معنای رهاسازی این جنگل‌ها نیست، زیرا این جنگل‌ها نیازمند کمک، حفاظت و سالم‌سازی هستند و این طرح تنها تأخیری دربهره‌برداری از چوب این جنگل‌هاست.

پیشتر رئیس سازمان جنگل‌های کشور گفته بود که برای هر۶۵ هزارهکتارازاراضی جنگلی ایران، تنها یک محافظ وجود دارد.

شش منطقه از جنگل‌های هیرکانی شامل پارک ملی گلستان، جنگل‌های سری یک شصت کلاته، جنگل‌های شعبه ۴۶ کجور نوشهر، جنگل‌های ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ تنکابن، جنگل‌های حوزه ۱۴ قلعه رودخان و حوزه ۱۵ ماسوله، و جنگل‌های حوزه یک آستاراچای در فهرست ملی و طبیعی کشور قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این به تازگی در ۲۸ آذرماه امسال، در نشست مقام‌های سازمان محیط زیست و مسئولان یونسکو، درباره اقدامات لازم برای ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی گفت‌وگو شده است.

پیشتر در دی ماه سال ۹۴ هم محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی از تلاش برای ثبت جهانی پرونده مشترک جنگل‌های هیرکانی با جمهوری آذربایجان خبر داده بود.

پرونده جنگل‌های هیرکانی درسال۱۳۸۷ هم به طور مشترک با جمهوری آذربایجان برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده بود که به دلیل نواقص ومشکلاتی، این پرونده از آن تاریخ معلق مانده است.

پیگیری دوباره این پرونده با تلاش سازمان یونسکو وسازمان جنگل‌ها ومراتع ایران ازسال جاری بار دیگر آغازشده واین اراضی درفهرست پیشنهادی ایران برای ثبت جهانی قراردارد.

 

 

در باره نویسنده / 

MS

مطالب مرتبط

اطلاعیه ها

  • 🛑 اطلاعیه مشترک شورای مدیریت گذار و شورای ملی تصمیم

    با ادای احترام به همه رزمندگان انقلاب پرشکوه “زن، زندگی، آزادی” که این چنین قهرمانانه و فداکارانه در سراسر ایران با نظام جنایت پیشه جمهوری اسلامی نبرد می کنند؛با گرامی داشت یاد عزیز جوانان و همه انسان هایی که در راه رهایی ایران و پاسداشت شأن و حرمت انسانی جان فدا کردند؛و با الهام از…

  • بیانیه ۳تشکل ترکمن صحرایی بمناسبت روز جهانی حقوق بشر ۲۰۲۲

    روز جهانی حقوق بشر نوید بخش دنیایی مبتنی بر آزادی و برابری     دهم دسامبر امسال هفتاد وچهارمین سالگرد روزجهانی حقوق بشر است. سند تاریخی منشور ویا اعلامیه جهانی حقوق بشر بمثابه یک عهد و پیمان بین‌المللی در روز دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. ازآن پس این روز بنام روز جهانی حقوق بشر درحافظه تاریخی بشریت برای همیشه…

  • نامه۵ سازمان زنان ملیتهای تحت ستم درایران به۹ سازمان بین المللی

    نامه پنج سازمان زنان ملیت‌های تحت ستم درایران به نه سازمان بین المللی، ازجمله امنستی اینترناسیونال ویونیسف… ازابراز همبستگی شما متشکریم، اما زمان اقدام فوری درایران فرا رسیده است! به: سازمان ملل، یونیسف، عفو بین الملل، سازمان بین المللی کار،ENNHRI  وهرکسی به مدافعان حقوق بشر درایران اهمیت می دهدموضوع :  ازابراز همبستگی شما متشکرم، اما زمان اقدام فوری برای…

  • به حمایت مقاومت کردستان به پیوندیم

    درحمایت از مقامت کردستان ایران به اعتصاب سراسری به پیوندیم تاریخ جنبش‌های سیاسی و اجتماعی ایران خیزش ها و انقلاب هایی را در دل خود جای داده که بنا به شرایط و ویژه گی ها ، بخشی از نواحی و اتنیک های ایران نقشی چشمگیر و تاثیر گذار در شکل گیری روند آن وقایع تاریخی…

  • فراخوان سه ائتلاف سیاسی به مناسبت چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش

    برای چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش پس از جمعه‌ی سیاه و خونین خاش در حالی به چھلمین روز جمعه‌ی سیاه و خونین زاھدان که در ھشتم مھرماه ١۴٠١ اتفاق افتاد نزدیک می‌شویم که رژیم سفاک جمهوری اسلامی جمعه‌ی خونین دیگری را در ١٣ آبان در شهرستان خاش رقم زد که…

  • اطلاعیه‌

    “کؤنگلۆنگ تاپان دۇست یۇلوندا، جان بِرگین”“جان ده در راه دوستی که دل آرامِ توست”“ماغتئمغولئ پئراغئ” همایش بزرگداشت ۲۸۹-مین سالگرد تولد شاعر بزرگ تورکمن، مختومقلی فراغی در “آق توقای”، با هماهنگی استانداری گلستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شورای هماهنگی جمعیت‌ها و انجمن‌های ادبی-فرهنگی تورکمنصحرا برگزار می‌گردد. مکان:آق‌توقای- آرامگاهزمان:پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت، مراسم رسمی…

  • اطلاعیه مشترک دو سازمان فرهنگی وسیاسی ونیز حقوق بشری ترکمن صحرا

    نه به جنگ، پیش بسوی صلح ، تفاهم وهمکاری هرچه گسترده تر جهانیان برای حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، برای حل مسایل و مشکلاتی که روسیه در رابطه با اوکراین دارد، راه جنگ را پذیرفته در روز ۲۴فوریه ۲۰۲۲ فرمان اعزام قوای نظامی صادر نمود و دنیا را در وضعیت بیم وهراس…

  • اعتراض مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا بسازمان ملل

    اعتراض سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا   به برگزیدن جمهوری اسلامی ایران، به عضویت کمیسیون مقام زن در سازمان ملل اخیرا برخلاف انتظار جامعه مدنی جهانی بویژه جامعه مدنی ایران  در رسانه های سراسر جهان اعلام شد جمهوری اسلامی ایران، به عضویت کمیسیون مقام زن درسازمان ملل متحد برگزیده شده است. سوال سازمان  مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا  از مسئولین سازمان…

  • اطلاعیه ۳ائتلاف اتحادیه ای با عنوان موج دوم کرونا وحکومت ناپیدا

    کنگره ملیتهای ایران فدرال، شورای دموکراسی خواهان ایران، همبستگی برای آزادی وبرابری درایران موج دوم کرونا وحکومت ناپیدا ! همانگونه که از سوی پزشکان و دانشمندان پیشبینی می‌شد، موج دوم ویروس کرونا جهان را دربرگرفته و این بار به مراتب شدیدتر و وسیعتر جان انسانها را تهدید می‌کند. هنوز نه داروئی برای مداوای آن یافته اند…

  • درباره سایت

    در این وب سایت و در شبکه های اجتماعی , مدافعان حقوق بشر تورکمنصحرا به کمک شما عزیزان تلاش می کنیم تا صدای مردمی که از دیرباز مورد ظلم و ستم بوده و هستند رو به گوش جهانیان برسانیم.
    تمام افراد بشر آزاد زاده می شوند و از لحاظ حيثيت و کرامت و حقوق با هم برابرند. همگی دارای عقل و وجدان هستند و بايد با يکديگر با روحيه ای برادرانه رفتار کنند.

    Discover more from HRDTurkmenSahra

    Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

    Continue reading