خبر

عبدالکریم لاهیجی: سخنان پورمحمدی، توجیه اعدام‌های سال ۶۷ است

31

مدافعان حقوق بشر تورکمن صحرا به نقل از یورونیوز -به نوشته اخبار روز:

 

عبدالکریم لاهیجی: سخنان پورمحمدی، توجیه اعدام‌های سال ۶۷ است.

شیرین فامیلی: در بیست و هفتمین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی عقیدتی، بویژه اعدام دسته جمعی آنها در شهریور سال ۶۷ در زندانهای جمهوری اسلامی ایران، به گزارش خبرگزاری ایرنا، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری روزچهارشنبه یازدهم شهریورماه در دیداری با مدیران برخی رسانه ها از این کشتارها به عنوان «حوادٍث سال ۶۷» یاد کرد ودراین زمینه با اشاره به شرایط دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق در کشورگفت: «شرایط سال ۶۷ هم، از بحث جنگ تحمیلی جدا نیست و حتما برای توضیح بیشتر نیاز به فرصت کافی است.»

وزیردادگستری ایران در ادامه با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب ودر طول سالهای جنگ با «ضد انقلاب و نیروهایی روبرو بوده که قصد سرنگونی انقلاب با هدف سرنگونی طلبی داشتند و از هیچ جنایتی فرو گذار نکردند» افزود: «در جنگ اگر بخواهید در کشیدن ماشه تامل کنید و حرکتی انجام ندهید، مسلما کشته خواهید شد.»
دکتر عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و رئیس فدراسیون جامعه های دفاع از حقوق بشر درباره این سخنان مصطفی پور محمدی درگفتگو با یورونیوزمی گوید: «به دلالت شهادت وگفته های آیت الله منتظری، آقای پورمحمدی یکی از چهار تصمیم گیرنده قتلهای سال ۶۷ بوده است. یعنی اوبه عنوان نماینده وزارت اطلاعات در کنار حاکم شرع نقش داشته وآنها براساس فتوای آیت الله خمینی ماموریت داشتند که با تمام زندانیان مصاحبه بکنند واگر آنها به قول خودشان بر مواضع گذشته خود باقی مانده اند، آنها را اعدام کنند. بنابراین برای توجیه این کشتار بزرگ آقای محمدی و دیگران، همچون آقای نیری که حاکم شرع بوده والان یکی از مشاغل مهم را در دادگستری جمهوری اسلامی دارد، مسلم است که باید بعد از گذشت بیش از بیست و پنج سال توجیهاتی برای این جنایت بزرگ پیدا بکنند. این توجیه آقای پور محمدی هم، چیزی فراتر از آن اصطلاح معروف فرار به جلو در بر ندارد.»
بسیاری از زندانیان سیاسی که در سال ۶۷ و به ویژه درشهریورماه همان سال اعدام شدند کسانی بودند که به گفته دکتر عبدالکریم لاهیجی از زمان دستگیری و محکومیت آنها سالها گذشته بود. اومی گوید: «این زندانیان نه فقط هیچ نقشی در جنگ نداشتند، حتی بسیاری از آنها دست به هیچگونه عملیات مسلحانه ای هم نزده بودند که بتوان با استناد به آن مثلا عنوان کرد که با توجه به دوران جنگ، شرکت آنها در عملیات مسلحانه موجب تضعیف روحیه ارتش و یا سپاه پاسداران ایران شده است.»
آنگونه که عبدالکریم لاهیجی حقوقدان می گوید، سخنان وزیر دادگستری ایران: «توجیهی است که نه مبنای حقوقی دارد و نه واقعی است. این اعدام ها یک تصفیه سیاسی و ایدئولوژیک بوده و با این برنامه که هرچه زودتر زندانهای جمهوری اسلامی را به قول خودشان پاکسازی سیاسی کنند، دست به این کشتار بزرگ زدند.»
سخنان مصطفی پور محمدی وزیر دادگستری جمهوری اسلامی درباره کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در حالی بیان می شود که روز جمعه ششم شهریورماه در سالگرد این اعدام ها، ماموران امنیتی و پلیس مانع حضور خانواده ها و بستگان آنها در گورستان خاوران و برگزاری مراسم یاد بود آنها شدند.
یک شاهد عینی که نخواست نامی از او برده شود به یورونیوز گفت: «بین ساعت هفت و هشت صبح وقتی خانواده ها به مقابل گورستان خاوران رسیدند، متوجه شدند که نیروهای پلیس و ماموران وزارت اطلاعات، ورودی خاوران را زنجیر انداخته و بسته اند و کسی را راه نمی دهند. در پاسخ به سئوال برخی از خانواده ها که چرا در را بسته اید؟ آنها گفتند که نمی شود به داخل گورستان بروید و تا سه یا چهار هفته هم نمی توانید به خاوران بیایید.»
به گفته این شاهد عینی: «در نتیجه این اقدام نیروهای پلیس و امنیتی و بحث ها ی تندی که میان آنها و حانواده ها درگرفت و نیز گرما و تابش تند آفتاب، حال دو تن از مادران رو به وخامت گذاشت و آنها پس از چند ساعت محل را ترک کردند.» همچنین به گفته او یک نفر بازداشت می شود که هنوز از وضعیت و سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.
خانواده های زندانیان سیاسی اعدام شده در سال ۶۷ می گویند سالهاست که حکومت هم درشهریورماه و هم در آخرین جمعه سال، درهای خاوران را به روی آنها می بندد و آنهارا از برگزاری مراسم یادبود محروم می کند.
عبدالکریم لاهیجی رئیس فدراسیون جامعه های دفاع از حقوق بشر، با تاکید بر اینکه بدرفتاری با خانواده های کشته شدگان سال ۶۷ مسئله ای است که هر سال تکرار می شود، به یورو نیوز می گوید: «تا زمانیکه مسئولان جمهوری اسلامی نخواهند به مسئولیت های سیاسی، حقوقی، قانونی و اخلاقی خود عمل کنند، این وضع ادامه دارد. مسئولیت سیاسی دارد چون جنایتی بوده که در جمهوری اسلامی صورت گرفته است. مسئولیت حقوقی دارد چون در هیچ نظام قانونمندی، قابل قبول نیست که زندانی را که به حبس محکوم شده و در حال گذراندن دوران محکومیت است، ناگهان اورا به بهانه دیگری آنهم به دلیل عقاید سیاسی و ایدئولوژیک متفاوت، اعدام کنند. از نظر اخلاقی هم یکی از بزرگترین جنایات صورت گرفته و بالاخره در تاریخ ایران باید این لکه ننگ، نمی توانم بگویم زدوده شود، بلکه باید مشخص شود که این تصفیه چگونه صورت گرفته است.»
آقای لاهیجی در ادامه با تاکید بر اینکه باید مسئولیت های جمهوری اسلامی را در قبال این کشتارها بطورمرتب، به ویژه از طریق پدران ، مادران، همسران، فرزندان و بستگان یاد آوری کرد، از تجربه کشورهای دیگر در این مورد می گوید: «در بیشتر کشورهای آمریکای لاتین مشابه این جنایت ها صورت گرفته است، ولی خوشبختانه آنها دیگر این برگ سیاه و لکه ننگ را از تاریخ خود برگردانده اند، الان بسیاری از مسئولان آن جنایتها در زندان هستند. اگر هم برخی مرده اند، شرکت و مسئولیت آنها در جنایت مشخص شده است. بنابراین باید این اتفاق یک روزی در ایران، کشور ما هم صورت بگیرد و این لکه ننگ در وهله اول شناخته شود و بعد مسئولان آن مشخص شوند تا دیگر به مرور مثل گذشته نتوانند بصورتی این خون ها را پایمال کنند. متاسفانه درتاریخ ما نظیر این نبوده ولی کم کشتار، اعدام و آدمکشی صورت نگرفته است.»
خانوادها و بستگان زندانیان سیاسی اعدام شده در سال ۶۷ در طول این سالها بارها خواست های خود از مسئولان جمهوری اسلامی را کتبی و شفاهی اعلام کرده اند ولی تا کنون نه تنها به هیچ یک از انها پاسخ داده نشده، بلکه از برگزاری مراسم یابود برای آنها در خاوران هم ممانعت به عمل می آید.
خواست های بازماندگان از جمله رفع هر گونه ممنوعیت برای ورود به خاوران،اعلام اسامی کشته شدگان و محل دفن آنها و دریافت وصیت نامه های آنهاست.

لینک منبع

در باره نویسنده / 

امید بایندری

کنشگر و مدافع حقوق بشر

مطالب مرتبط

اطلاعیه ها

  • 🛑 اطلاعیه مشترک شورای مدیریت گذار و شورای ملی تصمیم

    با ادای احترام به همه رزمندگان انقلاب پرشکوه “زن، زندگی، آزادی” که این چنین قهرمانانه و فداکارانه در سراسر ایران با نظام جنایت پیشه جمهوری اسلامی نبرد می کنند؛با گرامی داشت یاد عزیز جوانان و همه انسان هایی که در راه رهایی ایران و پاسداشت شأن و حرمت انسانی جان فدا کردند؛و با الهام از…

  • بیانیه ۳تشکل ترکمن صحرایی بمناسبت روز جهانی حقوق بشر ۲۰۲۲

    روز جهانی حقوق بشر نوید بخش دنیایی مبتنی بر آزادی و برابری     دهم دسامبر امسال هفتاد وچهارمین سالگرد روزجهانی حقوق بشر است. سند تاریخی منشور ویا اعلامیه جهانی حقوق بشر بمثابه یک عهد و پیمان بین‌المللی در روز دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. ازآن پس این روز بنام روز جهانی حقوق بشر درحافظه تاریخی بشریت برای همیشه…

  • نامه۵ سازمان زنان ملیتهای تحت ستم درایران به۹ سازمان بین المللی

    نامه پنج سازمان زنان ملیت‌های تحت ستم درایران به نه سازمان بین المللی، ازجمله امنستی اینترناسیونال ویونیسف… ازابراز همبستگی شما متشکریم، اما زمان اقدام فوری درایران فرا رسیده است! به: سازمان ملل، یونیسف، عفو بین الملل، سازمان بین المللی کار،ENNHRI  وهرکسی به مدافعان حقوق بشر درایران اهمیت می دهدموضوع :  ازابراز همبستگی شما متشکرم، اما زمان اقدام فوری برای…

  • به حمایت مقاومت کردستان به پیوندیم

    درحمایت از مقامت کردستان ایران به اعتصاب سراسری به پیوندیم تاریخ جنبش‌های سیاسی و اجتماعی ایران خیزش ها و انقلاب هایی را در دل خود جای داده که بنا به شرایط و ویژه گی ها ، بخشی از نواحی و اتنیک های ایران نقشی چشمگیر و تاثیر گذار در شکل گیری روند آن وقایع تاریخی…

  • فراخوان سه ائتلاف سیاسی به مناسبت چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش

    برای چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش پس از جمعه‌ی سیاه و خونین خاش در حالی به چھلمین روز جمعه‌ی سیاه و خونین زاھدان که در ھشتم مھرماه ١۴٠١ اتفاق افتاد نزدیک می‌شویم که رژیم سفاک جمهوری اسلامی جمعه‌ی خونین دیگری را در ١٣ آبان در شهرستان خاش رقم زد که…

  • اطلاعیه‌

    “کؤنگلۆنگ تاپان دۇست یۇلوندا، جان بِرگین”“جان ده در راه دوستی که دل آرامِ توست”“ماغتئمغولئ پئراغئ” همایش بزرگداشت ۲۸۹-مین سالگرد تولد شاعر بزرگ تورکمن، مختومقلی فراغی در “آق توقای”، با هماهنگی استانداری گلستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شورای هماهنگی جمعیت‌ها و انجمن‌های ادبی-فرهنگی تورکمنصحرا برگزار می‌گردد. مکان:آق‌توقای- آرامگاهزمان:پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت، مراسم رسمی…

  • اطلاعیه مشترک دو سازمان فرهنگی وسیاسی ونیز حقوق بشری ترکمن صحرا

    نه به جنگ، پیش بسوی صلح ، تفاهم وهمکاری هرچه گسترده تر جهانیان برای حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، برای حل مسایل و مشکلاتی که روسیه در رابطه با اوکراین دارد، راه جنگ را پذیرفته در روز ۲۴فوریه ۲۰۲۲ فرمان اعزام قوای نظامی صادر نمود و دنیا را در وضعیت بیم وهراس…

  • اعتراض مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا بسازمان ملل

    اعتراض سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا   به برگزیدن جمهوری اسلامی ایران، به عضویت کمیسیون مقام زن در سازمان ملل اخیرا برخلاف انتظار جامعه مدنی جهانی بویژه جامعه مدنی ایران  در رسانه های سراسر جهان اعلام شد جمهوری اسلامی ایران، به عضویت کمیسیون مقام زن درسازمان ملل متحد برگزیده شده است. سوال سازمان  مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا  از مسئولین سازمان…

  • اطلاعیه ۳ائتلاف اتحادیه ای با عنوان موج دوم کرونا وحکومت ناپیدا

    کنگره ملیتهای ایران فدرال، شورای دموکراسی خواهان ایران، همبستگی برای آزادی وبرابری درایران موج دوم کرونا وحکومت ناپیدا ! همانگونه که از سوی پزشکان و دانشمندان پیشبینی می‌شد، موج دوم ویروس کرونا جهان را دربرگرفته و این بار به مراتب شدیدتر و وسیعتر جان انسانها را تهدید می‌کند. هنوز نه داروئی برای مداوای آن یافته اند…

  • درباره سایت

    در این وب سایت و در شبکه های اجتماعی , مدافعان حقوق بشر تورکمنصحرا به کمک شما عزیزان تلاش می کنیم تا صدای مردمی که از دیرباز مورد ظلم و ستم بوده و هستند رو به گوش جهانیان برسانیم.
    تمام افراد بشر آزاد زاده می شوند و از لحاظ حيثيت و کرامت و حقوق با هم برابرند. همگی دارای عقل و وجدان هستند و بايد با يکديگر با روحيه ای برادرانه رفتار کنند.

    Discover more from HRDTurkmenSahra

    Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

    Continue reading