خبر

دوموضع ازدو نهاد حقوق بشری، یکی ایرانی ودیگری جهانی

17

  ۱-کزارشی ازافزایش اقدامات آپارتایدی ودرخواست توقف آن

آیا پلمپ محل کسب ومصادره‌ی زمینهای زراعتی، املاک وتخریب منازل مسکونی وساختمانهای بهائیان رو به افزایش نهاده؟

 ۲-دیده بان حقوق بشر: ترامپ شعارهای انتخاباتی را کنار بگذارد، اخبار روز ۲۰ آبان ۱٣۹۵- ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶

یک سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر از رئیس جمهوری منتخب جدید آمریکا خواسته است شعارهای انتخاباتی خود را کنار بگذارد و به حقوق بشر پایبند شود.

 ۱-جامعه‌ی دفاع ازحقوق بشر درایران: سیاست آپارتاید درباره بهائیان ایران را متوقف کنید

درپی گزارش‌های متعدد جامعه‌ی بهائیان ازابعاد نقض حقوق مدنی و اقتصادی وفرهنگی بهائیان ایران ونامه‌ی سرگشاده‌ی مورخ ۱۶ شهریور نماینده‌ی ارشد جامعه‌ی جهانی بهایی درسازمان ملل خطاب به رئیس جمهوری اسلامی ایران، سیاست اعمال فشار وتجاوز به حقوق و اموال بهائیان ایران گستردگی بیشتری یافته است. ازجمله طی روزهای۱۲ و۱۳ آبان متجاوز از ۱۰۰ محل کسب بهائیان به ویژه درشهرهای قائم‌شهر، ساری، نوشهر وکرج بدون هیچ‌گونه مجوز قانونی وحکم قضایی توسط ماموران اداره اماکن عمومی پلمپ شده‌اند. مصادره‌ی زمین‌های زراعتی و املاک و تخریب منازل مسکونی و ساختمان‌های بهائیان هم رو به فزونی است.
ازآنجا که تمامی این تجاوز‌ها به حقوق واموال بهائیان ایران توسط ماموران نیروی انتظامی انجام ‌می‌پذیرد و دادخواست‌ها و تظلم‌های ستمدیدگان به دادگستری جمهوری اسلامی راه به جایی نمی‌برد، «جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران» ضمن محکوم کردن اعمال مستمر سیاست آپارتاید درباره هموطنان بهائی، یک‌بار دیگر مسوولیت رئیس جمهور در اجرای اصول ۱۴ و ۲۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی را خاطرنشان ‌می‌سازد.
برطبق اصل ۱۴ دولت جمهوری اسلامی موظف است «حقوق انسانی» ایرانیان غیرمسلمان را رعایت کند.
به موجب اصل ۲۲ «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است.»
درنهایت اصل ۱۲۲ تصریح ‌می‌کند که رئیس‌جمهور در انجام وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی دارد در برابر ملت مسوول است.
بهائیان بزرگترین اقلیت غیرمسلمان ایران هستند وتامین وتضمین حقوق وآزادی‌های آنان هم‌چون بخشی ازملت ایران به عهده رئیس جمهور است.
جامعه‌ی دفاع ازحقوق بشر درایران- عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

برگرفته از سایت اخبار روز۱۷ آبان۱۳۹۵ – ۷م نوامبر۲۰۱۶

 

 ۲-دیده بان حقوق بشر: ترامپ شعارهای انتخاباتی را کنار بگذارد، اخبار روز ۲۰ آبان ۱٣۹۵- ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶

 

یک سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر از رئیس جمهوری منتخب جدید آمریکا خواسته است شعارهای انتخاباتی خود را کنار بگذارد و به حقوق بشر پایبند شود.

به گزارش بی بی سی درپی اعلام پیروزی آقای ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، دیده‌بان حقوق بشر به او هشدار داده که “لفاظی‌های مبارزات انتخاباتی را که به نظر می‌رسید بسیاری از تعهدات اساسی ایالات متحده در زمینه حقوق بشر را رد می‌کند کنار بگذارد وحقوق بشر را محور سیاست‌های داخلی وخارجی خود قرار دهد.”

دربیانیه‌ای که درپایگاه اطلاع‌رسانی دیده‌بان حقوق بشر منتشر شده، به نقل از کنث روث، مدیر اجرایی این سازمان آمده است که دونالد ترامپ “با مبارزه‌ای که وجه مشخصه آن زن‌ستیزی، نژادپرستی و بیگانه‌هراسی بود راهی به سوی کاخ سفید یافت اما این راه به زمامداری موفقیت آمیز منتهی نمی‌شود.” وی افزوده است که: “رئیس جمهوری منتخب باید متعهد شود که ایالات متحده را به شیوه‌ای رهبری خواهد کرد که متضمن رعایت و پیشبرد موازین حقوق بشر برای همگان باشد.”

بیانیه دیده‌بان حقوق بشر بعضی ازاظهارات آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی را یادآور شده وگفته است که او هنگام اعلام نامزدی خود در ژوئن سال ٢٠١۵، درمورد مهاجران مکزیکی گفت: “وقتی مکزیک مردمش را روانه آمریکا می‌کند، بهترین آدم‌هایش را اینجا نمی‌فرستد… آنها افراد مساله‌دار را می فرستند که مشکلاتشان را برای ما می‌آورند؛ مواد مخدر می‌آورند، جرم و جنایت می‌آورند؛ آنها مجرمان تجاوز جنسی هستند. البته تصور می‌کنم بعضی‌هاشان هم آدم‌های خوبی باشند.” همچنین، آقای ترامپ توصیه کرد که ورود مسلمانان به آمریکا ممنوع شود.

این بیانیه می‌افزاید که رئیس جمهوری جدید درجریان تبلیغات انتخاباتی، از استفاده از انواعی از شکنجه برای کسب اطلاعات از متهمان به اقدامات تروریستی حمایت کرد و وعده داد که بازداشتگاه گوآنتانامو را باز نگه می‌دارد وآن را “از آن بدجنس‌ها” پر می کند. آقای ترامپ دریک نوار ویدیوئی متعلق به سال ٢٠٠۵ ظاهرا تعدی جنسی به زنان را ستوده است، واگرچه بعدا در این مورد عذرخواهی کرد اما چندین زن او را به دست اندازی جنسی متهم کردند.

دیده‌بان حقوق بشر گفته است که “رئیس جمهوری منتخب هنگام آغاز دوره ریاست جمهوری خود در ژانویه سال آینده، وارث چالش‌های عظیم حقوق بشری در داخل و خارج از ایالات متحده خواهد بود که از جمله شامل تعیین نقش ایالات متحده در درگیری‌هایی است که در آنها، نابودی گسترده زندگی غیرنظامیان به هنجار رایج تبدیل شده، چه این وضعیت به سوریه ارتباط داشته باشد، چه عراق، افغانستان یا یمن. و دریمن، ایالات متحده به یکی از طرف‌های درگیری مسلحانه تبدیل شده که در آن، عربستان سعودی، به عنوان متحد آمریکا، غیرنظامیان را درمعرض خشونت ویرانگر و بی‌ملاحظه قرار داده است.”

این سازمان گفته است که “ترامپ این فرصت را دارد که شعارهای غالبا منزجر کننده مبارزات انتخاباتی خود را کنار بگذارد و رعایت حقوق بشر را محور سیاست‌های داخلی و بین المللی دولت بعدی قرار دهد وباید بداند که اعتبار دولت ایالات متحده در زمینه پیشبرد حقوق بشر، مدیریت خوب وحکومت قانون نمی‌تواند به طور کامل حفظ شود مگر اینکه این کشور بتواند عملکرد خود در زمینه موضوعاتی مانند حقوق زنان و کودکان، حقوق کیفری، بازداشتگاه گوآنتانامو، عملیات پهپادها در خارج از مناطق جنگی و عدالت برای قربانیان شکنجه را بهبود بخشد.” دیده‌بان حقوق بشر هشدار داده است که “اگر دولت شما گهگاه موازین حقوق بشر را نادیده بگیرد دیگر نمی‌توانید کشورهای دیگر را برای رعایت حقوق بشر تحت فشار قرار دهید.”

در این بیانیه، از آقای ترامپ خواسته شده در زمینه سیاست‌های داخلی، موضوعاتی مانند اصلاح حقوق کیفری، اصلاحات در زمینه مهاجرت و رفع تبعیض نژادی عمل کند ودرصحنه بین‌المللی نیز مقابله با سرکوب جهانی جامعه مدنی وآزادی بیان از جمله در کشورهایی مانند روسیه، چین، مصر، اتیوپی و بنگلادش را مورد توجه خاص قراردهد. همچنین، لازم است دولت جدید آمریکا نگرش جدید وموثرتری دربرابر نظام‌های توتالیتر مانند کره شمالی اتخاذ کند وبرای جلوگیری ازسرکوب آزادی‌های مدنی در کشورهایی مانند ترکیه تلاش کند که به نظر می‌رسد حاکمانشان به سوی تحکیم و تثبیت موقعیت خود گام برمی‌دارند.

از رئیس جمهوری منتخب همچنین خواسته شده است که درزمینه محدودیت کنترل تسلیحاتی ازجمله منع قانونی سیستم‌های اسلحه کاملا اتوماتیک موسوم به “روبات‌های قاتل” ومبارزه با استفاده ازمین ومهمات خوشه‌ای اقدام کند وبه معاهدات بین‌المللی دراین زمینه ها بیپوندد.

در باره نویسنده / 

MS

مطالب مرتبط

اطلاعیه ها

  • 🛑 اطلاعیه مشترک شورای مدیریت گذار و شورای ملی تصمیم

    با ادای احترام به همه رزمندگان انقلاب پرشکوه “زن، زندگی، آزادی” که این چنین قهرمانانه و فداکارانه در سراسر ایران با نظام جنایت پیشه جمهوری اسلامی نبرد می کنند؛با گرامی داشت یاد عزیز جوانان و همه انسان هایی که در راه رهایی ایران و پاسداشت شأن و حرمت انسانی جان فدا کردند؛و با الهام از…

  • بیانیه ۳تشکل ترکمن صحرایی بمناسبت روز جهانی حقوق بشر ۲۰۲۲

    روز جهانی حقوق بشر نوید بخش دنیایی مبتنی بر آزادی و برابری     دهم دسامبر امسال هفتاد وچهارمین سالگرد روزجهانی حقوق بشر است. سند تاریخی منشور ویا اعلامیه جهانی حقوق بشر بمثابه یک عهد و پیمان بین‌المللی در روز دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. ازآن پس این روز بنام روز جهانی حقوق بشر درحافظه تاریخی بشریت برای همیشه…

  • نامه۵ سازمان زنان ملیتهای تحت ستم درایران به۹ سازمان بین المللی

    نامه پنج سازمان زنان ملیت‌های تحت ستم درایران به نه سازمان بین المللی، ازجمله امنستی اینترناسیونال ویونیسف… ازابراز همبستگی شما متشکریم، اما زمان اقدام فوری درایران فرا رسیده است! به: سازمان ملل، یونیسف، عفو بین الملل، سازمان بین المللی کار،ENNHRI  وهرکسی به مدافعان حقوق بشر درایران اهمیت می دهدموضوع :  ازابراز همبستگی شما متشکرم، اما زمان اقدام فوری برای…

  • به حمایت مقاومت کردستان به پیوندیم

    درحمایت از مقامت کردستان ایران به اعتصاب سراسری به پیوندیم تاریخ جنبش‌های سیاسی و اجتماعی ایران خیزش ها و انقلاب هایی را در دل خود جای داده که بنا به شرایط و ویژه گی ها ، بخشی از نواحی و اتنیک های ایران نقشی چشمگیر و تاثیر گذار در شکل گیری روند آن وقایع تاریخی…

  • فراخوان سه ائتلاف سیاسی به مناسبت چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش

    برای چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش پس از جمعه‌ی سیاه و خونین خاش در حالی به چھلمین روز جمعه‌ی سیاه و خونین زاھدان که در ھشتم مھرماه ١۴٠١ اتفاق افتاد نزدیک می‌شویم که رژیم سفاک جمهوری اسلامی جمعه‌ی خونین دیگری را در ١٣ آبان در شهرستان خاش رقم زد که…

  • اطلاعیه‌

    “کؤنگلۆنگ تاپان دۇست یۇلوندا، جان بِرگین”“جان ده در راه دوستی که دل آرامِ توست”“ماغتئمغولئ پئراغئ” همایش بزرگداشت ۲۸۹-مین سالگرد تولد شاعر بزرگ تورکمن، مختومقلی فراغی در “آق توقای”، با هماهنگی استانداری گلستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شورای هماهنگی جمعیت‌ها و انجمن‌های ادبی-فرهنگی تورکمنصحرا برگزار می‌گردد. مکان:آق‌توقای- آرامگاهزمان:پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت، مراسم رسمی…

  • اطلاعیه مشترک دو سازمان فرهنگی وسیاسی ونیز حقوق بشری ترکمن صحرا

    نه به جنگ، پیش بسوی صلح ، تفاهم وهمکاری هرچه گسترده تر جهانیان برای حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، برای حل مسایل و مشکلاتی که روسیه در رابطه با اوکراین دارد، راه جنگ را پذیرفته در روز ۲۴فوریه ۲۰۲۲ فرمان اعزام قوای نظامی صادر نمود و دنیا را در وضعیت بیم وهراس…

  • اعتراض مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا بسازمان ملل

    اعتراض سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا   به برگزیدن جمهوری اسلامی ایران، به عضویت کمیسیون مقام زن در سازمان ملل اخیرا برخلاف انتظار جامعه مدنی جهانی بویژه جامعه مدنی ایران  در رسانه های سراسر جهان اعلام شد جمهوری اسلامی ایران، به عضویت کمیسیون مقام زن درسازمان ملل متحد برگزیده شده است. سوال سازمان  مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا  از مسئولین سازمان…

  • اطلاعیه ۳ائتلاف اتحادیه ای با عنوان موج دوم کرونا وحکومت ناپیدا

    کنگره ملیتهای ایران فدرال، شورای دموکراسی خواهان ایران، همبستگی برای آزادی وبرابری درایران موج دوم کرونا وحکومت ناپیدا ! همانگونه که از سوی پزشکان و دانشمندان پیشبینی می‌شد، موج دوم ویروس کرونا جهان را دربرگرفته و این بار به مراتب شدیدتر و وسیعتر جان انسانها را تهدید می‌کند. هنوز نه داروئی برای مداوای آن یافته اند…

  • درباره سایت

    در این وب سایت و در شبکه های اجتماعی , مدافعان حقوق بشر تورکمنصحرا به کمک شما عزیزان تلاش می کنیم تا صدای مردمی که از دیرباز مورد ظلم و ستم بوده و هستند رو به گوش جهانیان برسانیم.
    تمام افراد بشر آزاد زاده می شوند و از لحاظ حيثيت و کرامت و حقوق با هم برابرند. همگی دارای عقل و وجدان هستند و بايد با يکديگر با روحيه ای برادرانه رفتار کنند.

    Discover more from HRDTurkmenSahra

    Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

    Continue reading