خبر

اعلامیه عفو بین الملل درباره فعالین زن

34

عفو بین‌الملل خواهان آزادی فوری وبی قید و شرط هما هودفر وتوقف آزار فعالان زنان درایران شده است

عقو بین الملل گفته است: «شرم‌آر است که مفامات ایران فعالان صلج‌ جویی را که به دنبال حقوق برابر ومشارکت زنان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی هستند، دشمنان کشور خوانده‌اند

عفو بین الملل: با فعالان زنان به عنوان دشمن رفتار می‌شود

رادیو زمانه: عفو بین‌الملل می‌گوید که مقامات ایران فشارها را بر فعالان حقوق زنان درنیمه نخست امسال افزایش داده‌اند. بازجویی‌های سنگین و ممانعت از انجام هرنوع فعالیت جمعی از جمله این فشارهاست.

تحقیقات این سازمان نشان می‌دهد که از ژانویه ۲۰۱۶، ده‌ها فعال حقوق زنان درتهران برای بازجویی‌های طولانی و سنگین از سوی سپاه پاسداران فراخوانده شده‌اند ودرجریان بازجویی‌ها به اتهام انجام فعالیت های ضدامنیتی به زندان تهدید شده‌اند. بسیاری از این افراد، از فعالان کمپین تغییر چهره مردانه مجلس ایران با هدف افزایش تعداد زنان نماینده مجلس درانتخابات اخیر بوده‌اند. این کمپین دراکتبر ۲۰۱۵ تشکیل شده بود.

ماگدالنا مغرابی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عقو بین الملل گفته است: «شرم‌آر است که مفامات ایران فعالان صلج‌حویی را که به دنیال حقوق برابر و مشارکت زنان درتصمیم‌گیری‌های سیاسی هستند، دشمنان کشور خوانده‌اند. سخن گفتن از حقوق زنان جرم نیست. ما خواهان توقف فوری این آزارها و ارعاب‌ها هستیم.»

عفو بین الملل در بیانیه تازه خود نوشته است که علاوه بر نقض مستمر حقوق زنان در ایران، مقامات این کشور برای پیشبرد اقدامات تبعیض آمیز خود نسبت به زنان، یک بار دیگر اقدام به سرکوب فعالان زنان با نسبت دادن فعالیت‌های آنان به توطئه‌های غرب کرده‌اند.
به زنانی که برای بازجویی احضار شده‌اند، دلیلی برای احضار گفته نشده اما دراتاق بازجویی آنها را با اتهاماتی مانند «جاسوسی» و «تبانی با جریانی‌های خارجی که خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی هستند» مواجه کرده‌اند.

عفو بین الملل در تحقیقات خود دریافته که سپاه پاسداران به زنان فحاشی کرده و به ویژه آنها را به توهین‌های جنسیتی خطاب قرار داده است. این فعالان اجازه به همراه بردن وکلای خود را به جلساتی که بیش از ۸ ساعت طول می‌کشیده، نداشته‌اند.

عفو بین‌الملل همچنین دریافته که بازجوها به طور خاص بر دو فعالیت داخلی متمرکز شده بودند: وب‌سایتی به نام «مدرسه فمینیستی» که گزارش‌ها ومقالاتی درباره تئوری‌های فمینیستی و حقوق زنان درایران وجهان منتشر می‌کند وهمچنین کمپین «تغییر چهره مردانه مجلس» که درفوریه ۲۰۱۶/اسفند ۱۳۹۴ برای افزایش تعداد کاندیداهای حامی حقوق زنان در انتخابات مجلس تشکیل شد.

از اعضای هردوی این فعالیت‌ها خواسته شده که فعالیت خود را تعطیل یا متوقف کنند و دست به خودسانسوری بیشتری بزنند. کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، در بیانیه پایانی خود به دستاوردهای این کمپین در افزایش تعداد کاندیداهای زن، مطالبات زنان برای برابری و معرفی کاندیداهایی که برخوردهای ضدزن یا سکسیتی داشته‌اند، پرداخته که این اقدام خشم بازجویان را برانگیحته و به بازجویی‌های مکرر و تهیدی و ارعاب فعالان این کمپین منجر شده و پرونده جدید امنیتی برای اعضای آن گشوده‌است. مدرسه فمینیستی هم به دنبال این تهدیدها از فوریه ۲۰۱۵/ اسفند ۹۴ به روز نشده است.

آخرین نمونه از تهدیدهای نهادهای امنیتی نسبت به فعالیت‌های زنان به انتشار مجله «زنان» باز می‌گردد که ۲۶ جولای/۵ مرداد توقف انتشار آن اعلام شد.

عفو بین‌الملل می‌گوید که مقامات ایران نباید فکر کنند که آزار و ارعاب قعالان زنان با احضار و بازجویی آنها و جلوگیری از اننتشار آثار و نوشته‌‌هایشان با سکوت همراه خواهد بود: «آنها باید از فعالان حقوق زنان جمایت کنند، آنها را تهدید نکنند.»
در این بیانیه همچنین به بازداشت دکتر هما هودفر، استاد کانادایی ایرانی اشاره شده که از زمان بازداشت تاکنون تنها یک دیدار کوتاه با وکیل خود داشته و ماه‌هاست در اوین زندانی است.

براساس این بیانیه، هما هودفر با بنیاد ولوم -شبکه‌ای از فمینیست‌هایی که فعالیت‌شان برای زنانی است که تحت قوانین اسلامی زندگی می‌کنند- همکاری داشته است.

دادستان تهران دربیانیه‌ای درباره «جرام» هما هودفر اعلام کرده که «او درفعالیت‌های مربوط به فمینیسم واقدامات علیه امنیت ملی» شرکت داشته است. پیش ازآن رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نوشته بودند که هودفر عامل ایران در «عملیات شبکه‌های فمینیستی» بوده و کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، یکی از آخرین پروژه‌های او بوده است.

درمقاله رسانه نزیدک به سپاه همچنین ادعا شده که همکاری او با بنیاد ولوم برای گسترش فمینیسم وبرابری زنان درکشورهای اسلامی، به قصد «برهم زدن نظم عمومی وایجاد تغییرات اجتماعی فرهنگی در راستای براندازی نرم» بوده است.

عفو بین‌الملل خواهان آزادی فوری وبی قید و شرط هما هودفر وتوقف آزار فعالان زنان درایران شده است.

برگرفته از سایت خبرنامه گویا.

در باره نویسنده / 

MS

مطالب مرتبط

اطلاعیه ها

  • 🛑 اطلاعیه مشترک شورای مدیریت گذار و شورای ملی تصمیم

    با ادای احترام به همه رزمندگان انقلاب پرشکوه “زن، زندگی، آزادی” که این چنین قهرمانانه و فداکارانه در سراسر ایران با نظام جنایت پیشه جمهوری اسلامی نبرد می کنند؛با گرامی داشت یاد عزیز جوانان و همه انسان هایی که در راه رهایی ایران و پاسداشت شأن و حرمت انسانی جان فدا کردند؛و با الهام از…

  • بیانیه ۳تشکل ترکمن صحرایی بمناسبت روز جهانی حقوق بشر ۲۰۲۲

    روز جهانی حقوق بشر نوید بخش دنیایی مبتنی بر آزادی و برابری     دهم دسامبر امسال هفتاد وچهارمین سالگرد روزجهانی حقوق بشر است. سند تاریخی منشور ویا اعلامیه جهانی حقوق بشر بمثابه یک عهد و پیمان بین‌المللی در روز دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. ازآن پس این روز بنام روز جهانی حقوق بشر درحافظه تاریخی بشریت برای همیشه…

  • نامه۵ سازمان زنان ملیتهای تحت ستم درایران به۹ سازمان بین المللی

    نامه پنج سازمان زنان ملیت‌های تحت ستم درایران به نه سازمان بین المللی، ازجمله امنستی اینترناسیونال ویونیسف… ازابراز همبستگی شما متشکریم، اما زمان اقدام فوری درایران فرا رسیده است! به: سازمان ملل، یونیسف، عفو بین الملل، سازمان بین المللی کار،ENNHRI  وهرکسی به مدافعان حقوق بشر درایران اهمیت می دهدموضوع :  ازابراز همبستگی شما متشکرم، اما زمان اقدام فوری برای…

  • به حمایت مقاومت کردستان به پیوندیم

    درحمایت از مقامت کردستان ایران به اعتصاب سراسری به پیوندیم تاریخ جنبش‌های سیاسی و اجتماعی ایران خیزش ها و انقلاب هایی را در دل خود جای داده که بنا به شرایط و ویژه گی ها ، بخشی از نواحی و اتنیک های ایران نقشی چشمگیر و تاثیر گذار در شکل گیری روند آن وقایع تاریخی…

  • فراخوان سه ائتلاف سیاسی به مناسبت چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش

    برای چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش پس از جمعه‌ی سیاه و خونین خاش در حالی به چھلمین روز جمعه‌ی سیاه و خونین زاھدان که در ھشتم مھرماه ١۴٠١ اتفاق افتاد نزدیک می‌شویم که رژیم سفاک جمهوری اسلامی جمعه‌ی خونین دیگری را در ١٣ آبان در شهرستان خاش رقم زد که…

  • اطلاعیه‌

    “کؤنگلۆنگ تاپان دۇست یۇلوندا، جان بِرگین”“جان ده در راه دوستی که دل آرامِ توست”“ماغتئمغولئ پئراغئ” همایش بزرگداشت ۲۸۹-مین سالگرد تولد شاعر بزرگ تورکمن، مختومقلی فراغی در “آق توقای”، با هماهنگی استانداری گلستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شورای هماهنگی جمعیت‌ها و انجمن‌های ادبی-فرهنگی تورکمنصحرا برگزار می‌گردد. مکان:آق‌توقای- آرامگاهزمان:پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت، مراسم رسمی…

  • اطلاعیه مشترک دو سازمان فرهنگی وسیاسی ونیز حقوق بشری ترکمن صحرا

    نه به جنگ، پیش بسوی صلح ، تفاهم وهمکاری هرچه گسترده تر جهانیان برای حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، برای حل مسایل و مشکلاتی که روسیه در رابطه با اوکراین دارد، راه جنگ را پذیرفته در روز ۲۴فوریه ۲۰۲۲ فرمان اعزام قوای نظامی صادر نمود و دنیا را در وضعیت بیم وهراس…

  • اعتراض مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا بسازمان ملل

    اعتراض سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا   به برگزیدن جمهوری اسلامی ایران، به عضویت کمیسیون مقام زن در سازمان ملل اخیرا برخلاف انتظار جامعه مدنی جهانی بویژه جامعه مدنی ایران  در رسانه های سراسر جهان اعلام شد جمهوری اسلامی ایران، به عضویت کمیسیون مقام زن درسازمان ملل متحد برگزیده شده است. سوال سازمان  مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا  از مسئولین سازمان…

  • اطلاعیه ۳ائتلاف اتحادیه ای با عنوان موج دوم کرونا وحکومت ناپیدا

    کنگره ملیتهای ایران فدرال، شورای دموکراسی خواهان ایران، همبستگی برای آزادی وبرابری درایران موج دوم کرونا وحکومت ناپیدا ! همانگونه که از سوی پزشکان و دانشمندان پیشبینی می‌شد، موج دوم ویروس کرونا جهان را دربرگرفته و این بار به مراتب شدیدتر و وسیعتر جان انسانها را تهدید می‌کند. هنوز نه داروئی برای مداوای آن یافته اند…

  • درباره سایت

    در این وب سایت و در شبکه های اجتماعی , مدافعان حقوق بشر تورکمنصحرا به کمک شما عزیزان تلاش می کنیم تا صدای مردمی که از دیرباز مورد ظلم و ستم بوده و هستند رو به گوش جهانیان برسانیم.
    تمام افراد بشر آزاد زاده می شوند و از لحاظ حيثيت و کرامت و حقوق با هم برابرند. همگی دارای عقل و وجدان هستند و بايد با يکديگر با روحيه ای برادرانه رفتار کنند.

    Discover more from HRDTurkmenSahra

    Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

    Continue reading