خبر

ادامه بازداشت روزنامه نگاران تحت پروژه ای به نام نفوذ

93

 اشاره: «هادی حیدری» روزنامه نگار و کارتونیست روز دوشنبه  ۲۵ آبان  در دفتر محل کارش روزنامه شهروند توسط نیروهای امنیتی سپاه دستگیر شد.

این بازداشت  نگرانی روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر در ایران را نسبت این نوع دستگیری که وجهه ی قانونی ندارد برانگیخته است.

گفته می شود از محل نگه داری و علت بازداشت این کارتونیست اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

هادی حیدری و دستگیریهای پیشین

«هادی حیدری »فرزند دکتر «غلامرضا حیدری» نمایندۀ مردم تفرش و آشتیان در دوره‌های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی می باشدکه سابقه فعالیت کاری  درروز نامه اصلاح طلب را درکارنامه خود دارد. گفته می شود این  سومین دستگیری این روز نامه نگار پس از انتخابات بحث برانگیز سال ۸۸ می باشد..

اولین دستگیر این روزنامه نگار درتاریخ مهرماه سال ۸۸ در یک  مراسم خصوصی انجام گرفت ودومین دستگیری ایشان در آذر ماه سال ۸۹ صورت گرفته  که پس از دو هفته بازجویی در  انفرادی بند دوالف سپاه  پس از سپردن  وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد گردید.

«صالح‌نیک‌بخت »وکیل این روز نامه نگار پس از آخرین بازداشت ایشان گفت : «بعد از بازداشت حیدری هیچ ارتباطی با وی نداشته‌ام و نمی‌دانم دلیل بازداشت وی چه بوده است»

همچنین به گزارش تسنیم خبرگزاری وابسته به سپاه گفته می شود :« هادی حیدری در تماس با خانواده‌اش گفته برای اجرای محکومیت یک ساله قبلی خود به زندان منتقل شده است.»

 پیشینه روزنامه نگاری و فعالیت سیاسی 

این روز نامه نگار سابقه کار در روزنامه‌های  نوروز، شرق، جامعه، نشاط، عصر آزادگان، آفتاب امروز، بهار و چندین رونامه دیگر را دارد.

وی اخیراً نیز در روزنامه شهروند مشغول به کار بوده است.

«هادی حیدری» از اعضای شورای مرکزی حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی نیز می باشد . که دفتر این حزب پلمپ و پروانه فعالیت این حزب توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست «قاضی صلواتی» به دلیل اقدامات خلاف قانون اساسی در سال ۸۹منحل شد.

این کارتونیست در سال ۱۳۸۲ کاریکاتوری از «سیدمحمدخاتمی» را در جریان یک مراسم رسمی به او تقدیم کرد. پس از انقلاب این نخستین بار بود که کاریکاتور یک روحانی در مراسمی رسمی به نمایش درمی‌آمد.

 محکومیت  سازمان گزارش گران بدون مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز، با انتشار بیانیه‌ای، بازداشت هادی حیدری کاریکاتوریست ایرانی را محکوم کرد.

گزارشگران بدون مرز، همچنین از آنچه «موج جدید بازداشت روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران» در ایران نامید، به شدت انتقاد کرد.

این نهاد مدافع آزادی بیان می‌گوید هم‌اکنون ایران با ۳۸ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی، یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای‌ست.

«رضا معینی» مسوول بخش ایران، افغانستان و تاجیکستان سازمان «گزارشگران بدون مرز» در گفتگوی اخیر خود با رادیو «فرهنگ» ضمن اشاره به افزایش آمار بازداشت و زندانی شدن روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران و وب‌نگاران در سال‌های اخیر در ایران خاطرنشان کرد: «اگر به طور آماری به تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در کشورهایی نظیر چین، اریتره یا کوبا که آنها هم روزی از جمله زندان‌های بزرگ روزنامه‌نگاران بودند، نگاهی بیاندازیم می‌توان دریافت که در سال‌های اخیر این زندان‌ها که روزی بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان بودند، امروز رو به خالی شدن هستند، در حالی که به آمار روزنامه‌نگاران زندانی در ایران از سال ۱۳۷۷ به این طرف افزوده شده است.»

پروژه سپاه پاسداران و بازداشت روزنامه نگاران

«حسن روحانی»، رییس جمهوری ایران، در جلسه هیات دولت در صحبت‌های خود به واکنشی که مربوط به پروژه سپاه می باشد، گفت: «بی‌خودی نرویم یکی دو نفر را به بهانه‌ای بگیریم و پرونده‌سازی کنیم، بعدش هم بگوییم این خط، خط نفوذ است.»

در برنامه گفت‌و‌گوی زنده که از شبکه ی دولتی انجام گرفت  کارشناس سازمان اطلاعات سپاه «آقای عاصف»  درباره این دستگیری‌ها توضیح داد: «در این پرونده مجموعه‌ای از مجرب‌ترین فعالان رسانه‌ای اپوزیسیون خارجی و داخلی در یک فرآیند پیچیده و هرمی چند لایه، با شبکه‌سازی از خبرنگاران داخلی در راستای ادراک‌سازی تلاش می‌کردند.»

این کارشاناس امنیتی سپاه همچنین از تلاش «نظریه‌پردازان امنیتی سرویس‌های اطلاعاتی غرب» خبر داد که قصد داشته‌اند «این شبکه را برای ادراک‌سازی افکار عمومی و تشکیل شبکه‌های سازماندهی شده در داخل کشور ایجاد کنند.»

عدم داشتن وکیل برای متهمان جرائم مطبوعاتی با توجه به قانون دادرسی جدید

طبق ماده ۴۸ قانون دادرسی کیفری امکان حضور وکیل برای متهمان غیر سیاسی و غیر امنیتی را در نخستین ساعات بازداشت فراهم کرده اما در تبصره آن تصریح شده است که «در جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و همچنین در جرائم سازمان یافته که مجازات آن‌ها مشمول ماده ۳۰۲ این قانون است (جرائم سیاسی و مطبوعاتی) در مرحله تحقیقات مقدماتی، طرفیت دعوا وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس قوه‌ قضاییه باشند انتخاب می‌نمایند. اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه‌ قضاییه اعلام می‌گردد.»

این قانون از آغاز تیر ماه ١٣٩۴ به اجرا گذاشته شده است،

گزارشگر ویژه سازمان ملل و قوانین بین الملل

«احمد شهید» ، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران پیش تر در بیانیه ای که در ژنو منتشر گردیده است. از «دستگیری، حبس و پیگرد خودسرانه و غیرقانونی روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر در ایران به شدت ابراز نگرانی کرد.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل در ادامه افزود : «به سکوت کشاندن این منتقدان غیرقابل پذیرش است. این کار به گفت‌وگوی عمومی لطمه می‌زند و ایرانیان و جهانیان را از اطلاعات مهم درباره واقعیت در این کشور محروم می‌کند.»

همچنین بر اساس ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مواد هفت و نه میثاق حقوق مدنی و سیاسی، بازداشت خودسرانه و غیرقانونی و شکنجه افراد ممنوع است. اصول ۳۲ و ۳۸ قانون اساسی ایران نیز مهر تایید بر این ممنوعیت زده و متخلف از این اصول بنیادین را قابل تعقیب کیفری قلمداد کرده است.

آرون عسکری

لینک منبع

در باره نویسنده / 

امید بایندری

کنشگر و مدافع حقوق بشر

مطالب مرتبط

اطلاعیه ها

  • 🛑 اطلاعیه مشترک شورای مدیریت گذار و شورای ملی تصمیم

    با ادای احترام به همه رزمندگان انقلاب پرشکوه “زن، زندگی، آزادی” که این چنین قهرمانانه و فداکارانه در سراسر ایران با نظام جنایت پیشه جمهوری اسلامی نبرد می کنند؛با گرامی داشت یاد عزیز جوانان و همه انسان هایی که در راه رهایی ایران و پاسداشت شأن و حرمت انسانی جان فدا کردند؛و با الهام از…

  • بیانیه ۳تشکل ترکمن صحرایی بمناسبت روز جهانی حقوق بشر ۲۰۲۲

    روز جهانی حقوق بشر نوید بخش دنیایی مبتنی بر آزادی و برابری     دهم دسامبر امسال هفتاد وچهارمین سالگرد روزجهانی حقوق بشر است. سند تاریخی منشور ویا اعلامیه جهانی حقوق بشر بمثابه یک عهد و پیمان بین‌المللی در روز دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. ازآن پس این روز بنام روز جهانی حقوق بشر درحافظه تاریخی بشریت برای همیشه…

  • نامه۵ سازمان زنان ملیتهای تحت ستم درایران به۹ سازمان بین المللی

    نامه پنج سازمان زنان ملیت‌های تحت ستم درایران به نه سازمان بین المللی، ازجمله امنستی اینترناسیونال ویونیسف… ازابراز همبستگی شما متشکریم، اما زمان اقدام فوری درایران فرا رسیده است! به: سازمان ملل، یونیسف، عفو بین الملل، سازمان بین المللی کار،ENNHRI  وهرکسی به مدافعان حقوق بشر درایران اهمیت می دهدموضوع :  ازابراز همبستگی شما متشکرم، اما زمان اقدام فوری برای…

  • به حمایت مقاومت کردستان به پیوندیم

    درحمایت از مقامت کردستان ایران به اعتصاب سراسری به پیوندیم تاریخ جنبش‌های سیاسی و اجتماعی ایران خیزش ها و انقلاب هایی را در دل خود جای داده که بنا به شرایط و ویژه گی ها ، بخشی از نواحی و اتنیک های ایران نقشی چشمگیر و تاثیر گذار در شکل گیری روند آن وقایع تاریخی…

  • فراخوان سه ائتلاف سیاسی به مناسبت چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش

    برای چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش پس از جمعه‌ی سیاه و خونین خاش در حالی به چھلمین روز جمعه‌ی سیاه و خونین زاھدان که در ھشتم مھرماه ١۴٠١ اتفاق افتاد نزدیک می‌شویم که رژیم سفاک جمهوری اسلامی جمعه‌ی خونین دیگری را در ١٣ آبان در شهرستان خاش رقم زد که…

  • اطلاعیه‌

    “کؤنگلۆنگ تاپان دۇست یۇلوندا، جان بِرگین”“جان ده در راه دوستی که دل آرامِ توست”“ماغتئمغولئ پئراغئ” همایش بزرگداشت ۲۸۹-مین سالگرد تولد شاعر بزرگ تورکمن، مختومقلی فراغی در “آق توقای”، با هماهنگی استانداری گلستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شورای هماهنگی جمعیت‌ها و انجمن‌های ادبی-فرهنگی تورکمنصحرا برگزار می‌گردد. مکان:آق‌توقای- آرامگاهزمان:پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت، مراسم رسمی…

  • اطلاعیه مشترک دو سازمان فرهنگی وسیاسی ونیز حقوق بشری ترکمن صحرا

    نه به جنگ، پیش بسوی صلح ، تفاهم وهمکاری هرچه گسترده تر جهانیان برای حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، برای حل مسایل و مشکلاتی که روسیه در رابطه با اوکراین دارد، راه جنگ را پذیرفته در روز ۲۴فوریه ۲۰۲۲ فرمان اعزام قوای نظامی صادر نمود و دنیا را در وضعیت بیم وهراس…

  • اعتراض مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا بسازمان ملل

    اعتراض سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا   به برگزیدن جمهوری اسلامی ایران، به عضویت کمیسیون مقام زن در سازمان ملل اخیرا برخلاف انتظار جامعه مدنی جهانی بویژه جامعه مدنی ایران  در رسانه های سراسر جهان اعلام شد جمهوری اسلامی ایران، به عضویت کمیسیون مقام زن درسازمان ملل متحد برگزیده شده است. سوال سازمان  مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا  از مسئولین سازمان…

  • اطلاعیه ۳ائتلاف اتحادیه ای با عنوان موج دوم کرونا وحکومت ناپیدا

    کنگره ملیتهای ایران فدرال، شورای دموکراسی خواهان ایران، همبستگی برای آزادی وبرابری درایران موج دوم کرونا وحکومت ناپیدا ! همانگونه که از سوی پزشکان و دانشمندان پیشبینی می‌شد، موج دوم ویروس کرونا جهان را دربرگرفته و این بار به مراتب شدیدتر و وسیعتر جان انسانها را تهدید می‌کند. هنوز نه داروئی برای مداوای آن یافته اند…

  • درباره سایت

    در این وب سایت و در شبکه های اجتماعی , مدافعان حقوق بشر تورکمنصحرا به کمک شما عزیزان تلاش می کنیم تا صدای مردمی که از دیرباز مورد ظلم و ستم بوده و هستند رو به گوش جهانیان برسانیم.
    تمام افراد بشر آزاد زاده می شوند و از لحاظ حيثيت و کرامت و حقوق با هم برابرند. همگی دارای عقل و وجدان هستند و بايد با يکديگر با روحيه ای برادرانه رفتار کنند.

    Discover more from HRDTurkmenSahra

    Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

    Continue reading